Sunday, February 28, 2010

Semuga roh mu dicucuri rahmat - Al Fatihah

Aku tak catatkan nama nya di ruang yang terdahulu kerana dia istimewa. Istimewa kerana dia kembali menemui tuhannya sebelum sempat aku memberi perasaan. Kadang kadang aku terasa khayalan aku atau kenyataan?. Aku catatkan disini kerana aku tidak pernah terlupa kehadirannya walau dalam kesamaran, walau sebentar, walau sukar diterima dibumi nyata...

Ceritanya begini....



Semasa menunggu keputusan STP aku kerja disebuah Bar yang ekslusive di Orkid Hotel di JB [satu satunya Hotel bertaraf yang ada di JB selain Hotel Street View] Banyak airmata abah tumpah sebelum memberi kebenaran aku bekerja disitu. Bolih aku katakan Abah saorang ahli ibadah. Terkenal dikalangan jemaah masjid kg melayu. Kawan kawan abah terdiri dari imam imam dari masjid masjid sekitar johor baharu. Nama abah wangi di kalangan tetangga. Bapa mana yang suka anak gadisnya bekerja ditempat yang begitu. Tapi aku merayu dan memujuk abah hampir setiap sejam. Abah terperangkap kerana kasihnya pada aku. Selepas mendapat kebenaran abah, adik beradik aku marahkan abah. Abah menangis lagi. Kerana tangisan abah aku berjanji pada abah dan pada diri aku sendiri tiada satu pun akan berubah atau luak. Aku akan kekal aku. kekal menjadi anak Haji Abu Bakar, anak abah. Janji aku dengan abah, kerja untuk cari pengalaman kerana aku sebenarnya ingin jadi saorang penulis. Jadi wartawan. Memang itu objektif aku. Aku patuh memenuhi syarat syarat yang abah gariskan, Balik kerja hanya dengan kenderaan hotel. Jauhkan diri dari pelanggan, jangan benarkan persekiran mempengaruhi jiwa. Jangan percaya sesiapa. "Iya abah".




Wah seronoknya berada dalam hotel line. Pakai baju dan make up cantik cantik. Serounding aku adalah muzik..muzik...muzik. life muzik pulak tu. Aku suka muzik. Bar tempat aku bertugas namanya THE COVE. Tingkat satu. Cove sebuah bilik kecil, dikenali sebagai bilik transit. Very the gelap hanya bertugas saorang waitress (aku) dan bar tender (Mr Dass) Disitu hanya serve minuman keras. Aku era itu berada dalam zone jahilliah tak mau tahu hukum. Dan aku tak pulak terangkan perincian tempat aku berkerja tu pada abah. Kesiannya abah kalau dia tahu. Sebelah cove letaknya clab malam cina Golden Dragan namanya. Tingkat 5 baru ada open lounge, restorant n bistro. di groundfloor ada disco nama nya The Sin (Cam tu lah bunyinya dan aku sekalipun tak pernah masuk) Pendekkan cerita, cove hanya di kunjungi olih orang orang tertentu. T.Y pun kadang2 lepak kat situ. Suzy the takilla pun suka transit disitu. Pendekkan lagi cerita disitu aku berkenalan dan berkawan dengan perempuan perempuan rupawan melayu berprofil tinggi antaranya sabrina, mas, kak lina, joy, kak jun dan mami mia. Banyak juga aku tahu latar belakang mereka.



Yang kelakarnya bila mr wong, manager yang interview aku minta aku pakai inform yang disediakan aku enggan. Dia suruh aku jumpa LR (katanya LR ada share dengan OH) Aku naif dan tak tahu apa apa tentang pengurusan. Bila aku dikenalkan dengan LR. Aku katakan ala ala manja gitu yang aku student tunggu result. Bapa aku tak beri pakai baju macam tu. "Seksi sangatlah lowyer." (pada hal aku memang tak sesuai pakai baju congsam tu sebab perut aku jenis buncit. Ketiak aku pun tak lawa macam ketiak gadis gadis seusia kerana aku jenis pemalas. Akhir kata LR pun benarkan aku pakai pakaian aku. Selamattt. LR tak benarkan aku serve si fulan atau si fulan. LR akan minta das ambil alih tugas aku kalau pelanggan berisiko tinggi. LR akan jadi pengunjung cove hingga cove pemadamkan suiz lampu yang terakhir. LR adalah saorang lelaki 40an yang masih bujang, gemok bercermin mata tebal, anak orang bangsawan johor baru tetapi mempunyai handycap yang tidak mahu ku sebutkan disini. Jarang berbual dengan aku, kalau berbual sepatah sepatah. Yang pasti peluhnya akan menyimbah dan membasahi baju kemejanya yang berkotak kotak kalau berdepan dengan aku. LR hanya minum civas ber pek pek. Tiap kali bila serve dia aku sengaja letak gelas kuat kuat. Pe pe pe pe cah nanti .... Dalam dalam tak suka gaya hidup dia tapi aku amat hormat dengan dia. Dan aku dapat rasa sepanjang aku berada disitu aku memberi dia cahaya kerana selepas beberapa minggu kami mula..... Sambung nanti lah aku rasa malas pulak nak mengimbas sejarah... tapi aku janji akan habiskan cerita ini kerana orang yang berkenaan belum lagi masih dalam freme.

No comments:

Post a Comment