Friday, March 19, 2010

Aku menulis di Jumaat penghulu segala hari

Saorang ahli falsafah Prancis berkata...

Novel yang paling laris terjual di dunia ialah Al Quran. Dibaca olih manusia berbagai warna kulit, berlainan bahasa ibunda, dari pelusuk benua. Mereka membaca dengan ritma yang sama, kebanyakkan tidak tahu isi kandungannya, mereka membacanya sejak beratus tahun dahulu dan hingga kini.

Aku tak mahu komen petikan kata kata itu khususnya yang di maksudkan novel. Lagi pun aku hanya dengar seimbas tiupan angin di telinga. Cuma aku begitu terkesan kitab itu dibaca sejak beratus tahun dahulu dan yakin ku temui diri ku didalam kelompok mereka. Alhamdulillah

Dan amatlah rugi kepada sesiapa yang menjauhkan diri darinya. Aku berdoa. "Iya Allah gerakkan hati aku. seisi keluarga aku, kaum keluarga, sahabat handai dan umat islam seluruhnya memiliki kelazatan kalam mu ( memiliki sebenar benarnya) sehingga hari dipertemukan denganMu.

Aku takut dalam istiqamah yang lemah
maka itu aku perlu bantuan, aku perlu digerakkan. Maka gerakkan aku. Ingatkan aku, pimpini aku. Teguri aku, marahi aku, bimbingi aku. Nasihati aku. Duhai yang memahami Kalam.


Ahh Imam muda mengisi taskirah sebelum isyak mengupas tentang al quran saolah olah mengajak jiwa aku mengembara mencari dimana itu taqwa. Sayangnya fizikal aku keletihan, mata aku layu dan fokos aku hilang. Aku marahkan iman yang tunduk pada syaitan.

No comments:

Post a Comment